Bukit Sulai (335m), Gambang, Pahang




 
Alhamdulillah ..puncak ke 167

Bukit Sulai (355m), Gambang, PHG

20.06.2023

Kalau siapa perasan, Bukit Sulai ni boleh nampak dari Lebuhraya Pantai Timur (LPT 1), paling menyerlah bila dah masuk ke susur keluar lepas tol Gambang. Akan nampak bukan satu atau dua, tapi empat menara pemancar yang terbagi di dua buah puncak berlainan. Google / Waze je Bukit Sulai, akan sampai ke kaki bukit terus.

    Sepanjang dua bulan itu jugaklah, sasaran aku adalah untuk aku sampai jugak puncak Bukit Sulai ni. Solo pun aku sanggup. Bukannya apa sangat puncak bukit ni, tak ada beza pun, sama saja dengan bukit-bukit lain. Tak ada belanja 'view' pun. Cuma bila kali pertama datang , aku hanya sampai di kaki bukit. Aku tak naik. Masa tu tengahari, cuaca lepas raya bulan empat hari tu kemarau dan panas teruk. Aku tak berani ambik risiko. Trek dia bukan lalu denai hutan, tapi kena lalu jalan tar, yang mana mesti lagi panas. Masa tu pulak, aku baru lepas turun dari Bukit Tokki di Beserah. Kat sana pun dah kena bahang panas. Dipendekkan cerita, aku pun bergerak pergi ke Maran (nak naik Bukit Makro) dan Chenor (Bukit Kertau).







      Lepas dua bulan kemudian, aku kembali bagi melaksanakan misi puncak Bukit Sulai. Kali ni, tak perlu nak bersusah payah cari 'starting point' atau jalan masuk, sebab dah tau. Boleh parking depan sekolah (macam aku buat) tapi jauh sedikit atau anjak naik atas sikit kalau tak sayang kereta.

       Tuntasnya, trek tak panjang mana, tak sampai tiga kilometer sehala dan tahan cerun menaik hampir tak terasa sebab tahap kesukaran hampir menokok pembundaran dari angka sifar ke jajaran nilai satu atau dua titik perpuluhan.

Sekian

P/S: Masa aku turun, jumpa dua orang pelajar perempuan katanya dari Kolej Matrikulasi Gambang dan baru pulang dari kuliah, siap pakaian lengkap berbaju kurung tu. Memang nampak baru balik dari kelas lah tu. Aku dulu dapat tawaran belajar situ jugak, tapi tolak sebab malas belajar rajin-rajin. Matrik kan kena belajar ala-ala compress sikit.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Top 14 Most Hardcore Mountain to do Dayhike or Compress (Personal View) in Malaysia

BUKIT LUBUK BATU (via Denai Hutan), Marang , TERENGGANU

BUKIT 300, TELUK BATIK, LUMUT, PERAK